Raccolta documentale

Ricerca documenti

Opzioni avanzate

Ente
Autori
Contesto geografico
Tema 1
Tipologia documento
Parole chiave
Open access
Anno di pubblicazione
a
Titolo documento Ente Autori  
The Talloires Declaration. On the Civic Roles and Social Responsibilities of Higher Education The Talloires Network
Data Inserimento: 2020-07-27 15:54:05
Data Modifica: 2020-08-06 09:33:39
Ente: The Talloires Network
Altri enti partner: Altri enti
Contesto geografico: Extra EU - UK
Tema: Definizioni e riflessioni sul PE
Titolo: The Talloires Declaration. On the Civic Roles and Social Responsibilities of Higher Education
Tipologia documento: Articolo
Lingua: Inglese
Anno pubblicazione: 2005
Abstract: In September 2005, Tufts University convened the Talloires Conference 2005, the first international gathering of the heads of universities devoted to strengthening the civic roles and social responsibilities of higher education. The conference produced the Talloires Declaration on the Civic Roles and Social Responsibilities of Higher Education. All signatories of the Declaration have committed their institutions to educating for social responsibility and civic engagement, and to strengthening the application of university resources to the needs of local and global communities.
Parole chiave: principles, aims, social responsibility of universities
Open Access: SI
Collegamento: https://talloiresnetwork.tufts.edu/wp-content/uploads/TalloiresDeclaration2005.pdf
Allegato Open: 2005_The_Talloires_Network_Declaration.pdf
Monitoring the Evolution and Benefits of Responsible Research and Innovation (MoRRI) European Commission - Directorate General for Research and Innovation
Data Inserimento: 2020-07-27 16:33:34
Data Modifica: 2020-07-27 16:33:34
Ente: European Commission - Directorate General for Research and Innovation
Contesto geografico: EU
Tema: Definizioni e riflessioni sul PE
Titolo: Monitoring the Evolution and Benefits of Responsible Research and Innovation (MoRRI)
Tipologia documento: Articolo
Lingua: Italiano
Abstract: Il report - in particolare, il paragrafo 3.4 impact pathways and the generation of RRI benefits - riferisce delle metriche e dei benefici potenziali della RRI attraverso una riflessione di verifica della validità degli indicatori utilizzati e un'identificazione di nuovi indicatori proficui (input/output).
Parole chiave: responsible research and innovation; societal challenge; inclusive data strategy; knowledge; benefits
Open Access: SI
Collegamento: http://www.guninetwork.org/files/d11_morri_short_draft_final_report.pdf
Allegato Open: morri_short_draft_final_report.pdf
Engaging with Impact: How do we know if we have made a difference? Wellcome Trust
Data Inserimento: 2020-07-27 16:36:29
Data Modifica: 2020-07-27 16:36:29
Ente: Wellcome Trust
Contesto geografico: EU
Tema: Definizioni e riflessioni sul PE
Titolo: Engaging with Impact: How do we know if we have made a difference?
Tipologia documento: Articolo
Lingua: Italiano
Abstract: Report delle attività svoltesi al Wellcome Trust’s fourth international engagement workshop: ‘Engaging with impact: how do we know if we have made a difference?’ in Sudafrica nell'ottobre 2012. Obiettivo del documento è trasmettere l'esito di dialoghi incentrati su qualità e impatto riferibili a casi di valutazione e processi di condivisione del sapere scientifico con la comunità di riferimento. Il documento riflette in particolare sul concetto e le applicazioni di "engagement" e i suoi risvolti di correlazione con l'ambito "science".
Parole chiave: engagement; science; accountability; impact; community; evaluation
Open Access: SI
Collegamento: https://wellcome.ac.uk/sites/default/files/wtp052364_0.pdf
Allegato Open: WellcomeTrust.pdf
Evaluation: Practical Guidelines. A guide for evaluating public engagement activities Research Councils UK
Data Inserimento: 09/06/2020
Ente: Research Councils UK
Altri enti partner: BIS and the NCCPE
Tema: Impatto-Processi e Valutazione
Titolo: Evaluation: Practical Guidelines. A guide for evaluating public engagement activities
Tipologia documento: Linee guida
Lingua: Inglese
Anno pubblicazione: 2011
Abstract: This guide is for researchers seeking to engage general audiences with their subject to evaluate public engagement activities.
Parole chiave: Evaluation strategy and evaluation techniques
Riferimenti bibliografici: Research Councils UK (2011) Evaluation: Practical Guidelines. A guide for evaluating public engagement activities, Swindon, Research Councils UK.
Open Access: SI
Collegamento: https://www.ukri.org/
La valutazione della Terza Missione nelle Università e negli Enti di Ricerca Manuale per la Valutazione ANVUR
Data Inserimento: 09/06/2020
Ente: ANVUR
Contesto geografico: Italiano
Tema: Impatto-Processi e Valutazione
Titolo: La valutazione della Terza Missione nelle Università e negli Enti di Ricerca Manuale per la Valutazione
Tipologia documento: Manuale
Lingua: Italiano
Anno pubblicazione: 2015
Abstract: Il manuale illustra i criteri per la valutazione delle attività di Terza Missione delle università italiane.
Parole chiave: Valutazione Terza Missione
Riferimenti bibliografici: ANVUR (2015) La valutazione della Terza Missione nelle Università e negli Enti di Ricerca Manuale per la Valutazione, Roma, ANVUR.
Open Access: SI
Collegamento: http://www.anvur.it/
Green Paper. Fostering and Measuring ́Third Mission ́ in Higher Education Institutions Commissione Europea - the Lifelong Learning Programme
Data Inserimento: 12/06/2020
Ente: Commissione Europea - the Lifelong Learning Programme
Contesto geografico: EU
Tema: Impatto-Processi e Valutazione
Titolo: Green Paper. Fostering and Measuring ́Third Mission ́ in Higher Education Institutions
Tipologia documento: Report
Lingua: Inglese
Anno pubblicazione: 2012
Abstract: This report is about practical ways to encourage the restoration of a mission to engage with society in meaningful and mutually beneficial dialogues and processess. Moreover, this document in intended to stimulate informed debate, and in relevant cases to stimulate alternative courses of action: by people in universities; by officials in government at different levels, and professionals and business people. Finally, the paper in intended to encourage the next necessary piece of development work on ‘Third Mission Indicators and Metrics’.
Parole chiave: Third Mission; indicators and metrics for Third Mission activity; impact; rankings
Riferimenti bibliografici: European Commission (2012) Green Paper. Fostering and Measuring ́Third Mission ́ in Higher Education Institutions, Bruxelles, European Commission.
Collegamento: https://ec.europa.eu/info/index_en
Conceptual Framework for Third Mission Indicator Definition Commissione Europea - the Lifelong Learning Programme
Data Inserimento: 12/06/2020
Ente: Commissione Europea - the Lifelong Learning Programme
Contesto geografico: EU
Tema: Impatto-Processi e Valutazione
Titolo: Conceptual Framework for Third Mission Indicator Definition
Tipologia documento: Report
Lingua: Inglese
Anno pubblicazione: 2012
Abstract: This document outlines and sets out the conceptual framework for the European Indicators and Ranking Methodology for University Third Mission.
Parole chiave: Continuing education processes and indicators; technology transfer & innvoation processes; social engagement processes and indicators
Riferimenti bibliografici: European Commission (2012) Conceptual Framework for Third Mission Indicator Definition, Bruxelles, European Commission.
Collegamento: https://ec.europa.eu/info/index_en
State of the art of the methodologies for ranking higher education activities Commissione Europea - the Lifelong Learning Programme
Data Inserimento: 12/06/2020
Ente: Commissione Europea - the Lifelong Learning Programme
Contesto geografico: EU
Tema: Impatto-Processi e Valutazione
Titolo: State of the art of the methodologies for ranking higher education activities
Tipologia documento: Report
Lingua: Inglese
Anno pubblicazione: 2012
Abstract: This report shows international university academic rankings with major diffusion and impact and it carries out a review of different methodological offers that try to measure the quality of universities and to establish their hierarchical structure in rankings.
Parole chiave: University rankings; E3M project
Riferimenti bibliografici: European Commission (2012) State of the art of the methodologies for ranking higher education activities, Bruxelles, European Commission.
Collegamento: https://ec.europa.eu/info/index_en
Needs and constraints analysis of the three dimensions of third mission activities Commissione Europea - the Lifelong Learning Programme
Data Inserimento: 12/06/2020
Ente: Commissione Europea - the Lifelong Learning Programme
Contesto geografico: EU
Tema: Impatto-Processi e Valutazione
Titolo: Needs and constraints analysis of the three dimensions of third mission activities
Tipologia documento: Report
Lingua: Inglese
Anno pubblicazione: 2012
Abstract: This report addresses the need of Third Mission by defining and validating a set of indicators for its three dimensions: Technology Transfer & innovation, Continuing Education and Social Engagement, that will allow for a proper positioning and portrait of universities.
Parole chiave: Third Mission dimensions; Third Mission activities; Lisbon Agenda
Riferimenti bibliografici: European Commission (2012) Needs and constraints analysis of the three dimensions of third mission activities, Bruxelles, European Commission.
Collegamento: https://ec.europa.eu/info/index_en
Valutazione della Qualità della Ricerca 2011-2014 ANVUR
Data Inserimento: 12/06/2020
Ente: ANVUR
Contesto geografico: Italiano
Tema: Impatto-Processi e Valutazione
Titolo: Valutazione della Qualità della Ricerca 2011-2014
Tipologia documento: Report
Lingua: Italiano
Anno pubblicazione: 2017
Abstract: Il documento illustra i risultati dell’esercizio di Valutazione della Qualità della Ricerca 2011-2014 (VQR 2011-2014). In particolare, il report offre un quadro puntuale degli aspetti salienti che hanno caratterizzato questo esercizio di valutazione, rispettivamente: le istituzioni che vi hanno preso parte; le attività valutate; le metodologie di valutazione adottate; il ruolo e l’operato della Commissione di Esperti di Valutazione della Terza Missione (CETM); i risultati delle attività di TM nella valorizzazione della ricerca (Atenei/enti e consorzi); i risultati delle attività di TM nella promozione di beni pubblici di natura sociale, educativa e culturale (Atenei/enti e consorzi).
Parole chiave: Valutazione della Terza Missione (TM); Valutazione della Qualità della Ricerca 2011-2014 (VQR 2011-2014)
Riferimenti bibliografici: ANVUR (2017) Valutazione della Qualità della Ricerca 2011-2014, Roma, ANVUR.
Open Access: SI
Collegamento: https://www.anvur.it/rapporto-2016/
Monitoring the evolution and benefits of Responsible Research and Innovation Commissione Europea - Directorate General for Research and Innovation
Data Inserimento: 12/06/2020
Ente: Commissione Europea - Directorate General for Research and Innovation
Contesto geografico: EU
Tema: Impatto-Processi e Valutazione
Titolo: Monitoring the evolution and benefits of Responsible Research and Innovation
Tipologia documento: Report
Anno pubblicazione: 2018
Abstract: This Executive Summary outlines the conclusions of the monitoring of RRI’s initiatives in Europe. Some lines of action for future monitoring activities are proposed in the document.
Parole chiave: Responsible Research and Innovation (RRI); monitoraggio
Open Access: SI
Collegamento: https://publications.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/d7d917da-c13b-11e8-9893-01aa75ed71a1/language-en
Monitoring the Evolution and Benefits of Responsible Research and Innovation (MoRRI) Commissione Europea - Directorate General for Research and Innovation
Data Inserimento: 12/06/2020
Ente: Commissione Europea - Directorate General for Research and Innovation
Contesto geografico: EU
Tema: Impatto-Processi e Valutazione
Titolo: Monitoring the Evolution and Benefits of Responsible Research and Innovation (MoRRI)
Tipologia documento: Report
Lingua: Inglese
Anno pubblicazione: 2018
Abstract: The report (see, in particular, paragraph 3.4 Impact pathways and the generation of RRI benefits) sets out the potential metrics and benefits of RRI through a reflection aimed at verifying the validity of the indicators used and an identification of new and profitable indicators (input/output).
Parole chiave: Responsible Research and Innovation (RRI); societal challenge; inclusive data strategy; knowledge; benefits
Riferimenti bibliografici: Commissione Europea - Directorate General for Research and Innovation (2018) Monitoring the Evolution and Benefits of Responsible Research and Innovation (MoRRI), Bruxelles, European Commission.
Open Access: SI
Collegamento: http://www.guninetwork.org/news/monitoring-evolution-and-benefits-responsible-research-and-innovation-outline-morri-final-event
REF 2021 Guidance on submissions Research England
Data Inserimento: 12/06/2020
Ente: Research England
Altri enti partner: The Scottish Funding Council (SFC), the Higher Education Funding Council for Wales (HEFCW), and the Department for the Economy, Northern Ireland (DfE).
Tema: Impatto-Processi e Valutazione
Titolo: REF 2021 Guidance on submissions
Tipologia documento: Linee guida
Lingua: Inglese
Anno pubblicazione: 2019
Abstract: This document sets out the general framework for assessment in the 2021 Research Excellence Framework (REF) and guidance to UK higher education institutions about making submissions to REF 2021. It includes guidance on procedures, the data that will be required, and the criteria and definitions that will apply.
Parole chiave: Assessment of research
Riferimenti bibliografici: Research England (2019) REF 2021 Guidance on submissions, Bristol, Research England.
Open Access: SI
Collegamento: https://www.ref.ac.uk/publications/guidance-on-submissions-201901/
REF 2021 Panel criteria and working methods Research England
Data Inserimento: 12/06/2020
Ente: Research England
Altri enti partner: The Scottish Funding Council (SFC), the Higher Education Funding Council for Wales (HEFCW), and the Department for the Economy, Northern Ireland (DfE).
Tema: Impatto-Processi e Valutazione
Titolo: REF 2021 Panel criteria and working methods
Tipologia documento: Linee guida
Lingua: Inglese
Anno pubblicazione: 2019
Abstract: This document sets out the assessment criteria and working methods for the Research Excellence Framework (REF) 2021.
Parole chiave: Assessment of research; criteria; methods; types of impact; indicators
Riferimenti bibliografici: Research England (2019) REF 2021 Panel criteria and working methods, Bristol, Research England.
Open Access: SI
Collegamento: https://www.ref.ac.uk/publications/panel-criteria-and-working-methods-201902/
Engaging Citizens in Research and Innovation. A playful toolkit of activities Ecsite (the European network of science centres and museums)
Data Inserimento: 16/04/2020
Ente: Ecsite (the European network of science centres and museums)
Altri enti partner: Amsterdam Health and Technology Institute (NL); Ars Electronica (AT); AS Cyprus College Limited European University Cyprus (CY); Bonn Science Shop (DE); Copernicus Science Centre (PL); ERRIN, European Regions Research and Innovation Network (BE); ESSRG Kft., Environmental Social Science Research Group (HU); Institute of Social Innovations (LT); KEA European Affairs (BE); Labworm Science Shop at Sapientia University, Faculty of Science Miercurea Ciuc (RO); Luxembourg Science Center (LU); Neulogy (SK); Science Museum London (UK); Università della Svizzera italiana L’ideatorio - (CH)
Contesto geografico: EU
Tema: Casi studio
Titolo: Engaging Citizens in Research and Innovation. A playful toolkit of activities
Tipologia documento: Manuale
Lingua: Inglese
Anno pubblicazione: 2018
Abstract: Sparks is a project that shows Europeans from all walks of life that they can get involved in science and that various stakeholders share the responsibility for research and innovation. Sparks activities have created opportunities to improve the connections between researchers and citizens, to identify priority research questions and co-design scientific solutions that are closer to societal needs and concerns. The Sparks Toolkit draws on the collective experience of 33 project partners in 29 European countries who have organised more than 230 activities between 2016 and 2018; it is a guide to identify the activity that best fits objectives and resource, to understand and to prepare Science Espressos, Reverse Science Cafés, Pop-up Science Shops and Scenario Workshops..
Parole chiave: responsible research; innovation; citizen science; communication; societal needs; stakeholders; health;
Riferimenti bibliografici: Ecsite (2018) 'Engaging Citizens in Research and Innovation. A playful toolkit of activities', Sparks Project.
Open Access: SI
Collegamento: https://www.ecsite.eu/activities-and-services/projects/sparks
The SPARKS’ handbook. A guideline of innovative formats for participatory activities & more Ecsite (the European network of science centres and museums)
Data Inserimento: 16/04/2020
Ente: Ecsite (the European network of science centres and museums)
Altri enti partner: Amsterdam Health and Technology Institute (NL); Ars Electronica (AT); AS Cyprus College Limited European University Cyprus (CY); Bonn Science Shop (DE); Copernicus Science Centre (PL); ERRIN, European Regions Research and Innovation Network (BE); ESSRG Kft., Environmental Social Science Research Group (HU); Institute of Social Innovations (LT); KEA European Affairs (BE); Labworm Science Shop at Sapientia University, Faculty of Science Miercurea Ciuc (RO); Luxembourg Science Center (LU); Neulogy (SK); Science Museum London (UK); Università della Svizzera italiana L’ideatorio - (CH)
Contesto geografico: EU
Tema: Casi studio
Titolo: The SPARKS’ handbook. A guideline of innovative formats for participatory activities & more
Tipologia documento: Manuale
Lingua: Inglese
Anno pubblicazione: 2016
Abstract: The Sparks Handbook intends to convey important guidelines for each of the museums, science centres and organisations hosting the Sparks'Exhibition "Beyond the Lab: The DIY science revolution" but its scope is much wider: Any science engagement organisation can profit of these rich material curated by Copernicus Science Centre and WILA Bonn Science Shop. You will find an overview of the exhibition, refresh the Responsible Research and Innovation scope of every step we are taking and get a deep insight on how to run innovative participatory activities.
Parole chiave: participation dialogue science cafés rri responsible research and innovation health care medicine
Riferimenti bibliografici: Ecsite (2016) 'The SPARKS’ handbook. A guideline of innovative formats for participatory activities & more', Sparks Project.
Open Access: SI
Collegamento: https://www.ecsite.eu/activities-and-services/resources/sparks-handbook-participatory-activities
Il ruolo delle università nell’Europa della conoscenza Commissione Europea
Data Inserimento: 03/07/2020
Ente: Commissione Europea
Contesto geografico: EU
Tema: Vision: strategie e orientamenti
Titolo: Il ruolo delle università nell’Europa della conoscenza
Tipologia documento: Linee guida
Lingua: Italiano
Anno pubblicazione: 2003
Abstract: Documento con cui la Commissione Europea apre un dibattito sul ruolo delle università con obiettivi di crescita, competitività, sostenibilità e coesione sociale, conseguentemente al programma strategico di riforme concordato a Lisbona nel 2000. Tra le finalità esposte, figurano la garanzia di autonomia e professionalità degli atenei, l'implementazione di risorse miranti a un'offerta eccellente, l'incremento di progetti di cooperazione tra università e mondo delle imprese, la promozione di attività di istruzione superiore a livello europeo. Il documento mira nel complesso a modernizzare e individuare azioni di sostegno economico per la ricerca accademica, intesa come fulcro di produzione e diffusione della conoscenza sia a livello nazionale, sia europeo.
Parole chiave: conoscenza, ricerca, innovazione, coesione sociale, istruzione
Riferimenti bibliografici: Commissione europea. (2003) 'Il ruolo delle università nell'Europa della conoscenza', Bruxelles [Accessed 3 July 2020].
Open Access: SI
Collegamento: https://ec.europa.eu/info/index_it
What’s in it for me? The benefits of public engagement for researchers RCUK - Research Councils (UK)
Data Inserimento: 03/07/2020
Ente: RCUK - Research Councils (UK)
Tema: Vision: strategie e orientamenti
Titolo: What’s in it for me? The benefits of public engagement for researchers
Tipologia documento: Linee guida
Lingua: Inglese
Anno pubblicazione: 2010
Abstract: This document seeks to encourage researchers to engage with the public and embed public engagement in the higher education and research sectors. To this end, it helps researchers in overcoming barriers they may encounter in engaging with the public, then it explores some examples of how public engagement enhances research and produces a wide range of positive benefits in terms of public impact, networking opportunities, skills development, quality grant applications, career enhancement and research methodologies.
Parole chiave: public engagement, research, benefit, society, career, audience
Riferimenti bibliografici: Research Councils UK. (2010) 'What’s in it for me? The benefits of public engagement for researchers', Swindon [Accessed 3 July 2020].
Open Access: SI
Collegamento: https://www.ukri.org/public-engagement/research-council-partners-and-public-engagement-with-research/guides-policies-research-and-publications/
Responsible Research and innovation: Europe’s ability to respond to societal challenges European Commission -Directorate-General for Research and Innovation of the European Commission
Data Inserimento: 03/07/2020
Ente: European Commission -Directorate-General for Research and Innovation of the European Commission
Contesto geografico: EU
Tema: Vision: strategie e orientamenti
Titolo: Responsible Research and innovation: Europe’s ability to respond to societal challenges
Tipologia documento: Documento strategico
Lingua: Inglese
Anno pubblicazione: 2014
Abstract: This document arises from «Science in Society (SiS)» action plan launched in 2007 to set out a common strategy to make a better connection between science and European citizens, then to foster public engagement and a sustained two-way dialogue between science and civil society. Since 2010, the focus of SiS has been to develop a framework for Responsible Research and Innovation (RRI). This framework consists of 6 key actions: to develop solutions to societal problems and opportunities, to integrate gender dimensions in research and innovation content, to enhance the education process and better equip future researchers and other societal actors, to ensure high quality results, to be more transparent and accessible, to prevent harmful or unethical developments in research and innovation.
Parole chiave: engagement, gender equality, open access, ethics, science education
Riferimenti bibliografici: European Union. (2014) 'Responsible Research and Innovation: Europe’s ability to respond to societal challenges', Brussels [Accessed 3 July 2020].
Open Access: SI
Collegamento: https://www.rri-tools.eu/-/europe_ability_library_elemt#
Piano strategico 2017-2019 / The 2017-2019 Strategic Plan Politecnico di Milano
Data Inserimento: 03/07/2020
Ente: Politecnico di Milano
Contesto geografico: Italiano
Tema: Vision: strategie e orientamenti
Titolo: Piano strategico 2017-2019 / The 2017-2019 Strategic Plan
Tipologia documento: Documento strategico
Anno pubblicazione: 2017
Abstract: Il documento sintetizza le linee di indirizzo dell’Ateneo e indica i principali obiettivi del sistema Politecnico. Questi ultimi si identificano in alcune azioni chiave: promuovere attività di Terza Missione sempre più declinate in chiave di responsabilità sociale, favorire iniziative di impegno pubblico e cooperazione allo sviluppo tramite il programma Polisocial, attivare progetti innovativi e in sinergia con soggetti privati.
Parole chiave: responsabilità sociale, impegno pubblico, impatto sociale, sviluppo, innovazione
Riferimenti bibliografici: Politecnico di Milano. (2017) 'Piano strategico 2017-2019 / The 2017-2019 Strategic Plan', Milano [Accessed 3 July 2020].
Open Access: SI
Collegamento: https://www.polimi.it/il-politecnico/chi-siamo/piano-strategico/